Harmonogram pracy poradni aos - list do Prezesa NFZ

Udostępnij:
Prezes NRL zwrócił się do Prezesa NFZ z apelem o pilną zmianę w zakresie konieczności zatrudniania przez świadczeniodawców lekarzy potrzebnych do spełnienia wymogu zapewnienia pracy poradni aos w wymaganych ramach czasowych, podczas gdy z uwagi na zakontraktowaną liczbę świadczeń lekarze przyjmują pacjentów jedynie przez niewielką część wymaganego przez Fundusz czasu pracy poradni (zmiana zarządzenia nr 81/2011/DSOZ z 4 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna).
"Zgodnie z treścią § 11 ust. 5 ww. zarządzenia harmonogram pracy poradni specjalistycznej powinien spełniać następujące warunki: poradnia powinna być czynna nie krócej niż trzy dni w tygodniu po cztery godziny dziennie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach przedpołudniowych w przedziale czasowym między godz. 7:30 a 14:00 oraz co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w przedziale czasowym między godz. 14:00 a 20:00. Powyższe rozwiązanie uniemożliwia uwzględnienie przy ustalaniu harmonogramu pracy poradni specjalistycznej przyznanego limitu punktów. Mając na względzie, że przyznane limity punktów często są na bardzo niskim poziomie - 300-400 punktów miesięcznie sprowadza się to do nakładania na świadczeniodawców obowiązku zapewnienia czynnej poradni przez okres o wiele dłuższy, niż czas potrzebny do udzielenia zakontraktowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń." - opisał Prezes NRL.

Jego zdaniem zasadne jest nadanie przepisowi § 11 ust. 5 ww. zarządzenia brzmienia, tożsamego z brzmieniem § 11 ust. 5 zarządzenia Nr 29/2011/DSOZ z dnia 14 czerwca 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna poprzez dodanie wyrazów „chyba, że w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy strony przyjmą harmonogram pracy odpowiadający ustalonej liczbie świadczeń.”

Powyższy problem był już sygnalizowany przez samorząd lekarski w stanowisku Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej Nr 75/11/P-VI z 2 grudnia 2011 r., lecz zawarty w tym stanowisku wniosek o odpowiednią zmianę zarządzenia Nr 81/2011/DSOZ nie został zrealizowany.

"Obawy wyartykułowane w stanowisku Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej potwierdzają rzeczywistość, o czym świadczą napływające do Naczelnej Izby Lekarskiej sygnały w tej sprawie. Dlatego też odpowiednią zmianę ww. zarządzenia należy uznać za niezbędną." - czytamy w podsumowaniu apelu.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.