IMS HEALTH: Początek kwietnia w aptekach prawie jak rok wcześniej

Udostępnij:
Jak wynika z danych pochodzących z panelu aptek współpracujących z IMS Health, niezależną firmą badającą rynek farmaceutyczny, sprzedaż leków i innych produktów farmaceutycznych w aptekach (mierzona w PLN na poziomie cen detalicznych brutto) spadła po 14 tygodniach 2012 roku o blisko 11 proc. w ujęciu rdr i wyniosła ponad 7,3 mld złotych
Powoli kończą się zapasy leków, jakie pacjenci zgromadzili pod koniec ubiegłego roku przed wprowadzeniem od 1 stycznia nowej listy leków refundowanych. Nadal jednak całkowita sprzedaż aptek w ujęciu ilościowym i wartościowym znajduje się poniżej ubiegłorocznych poziomów.

- Kolejne tygodnie przynoszą stopniowy wzrost sprzedaży na rynku aptecznym. Na początku kwietnia spadki w porównaniu do ubiegłego roku sięgały już tylko 1-3 proc. w ujęciu wartościowym i 5-7 proc. w ujęciu ilościowym. Oznacza to, że średnia tygodniowa wartość sprzedaży aptek była od kilku do kilkunastu milionów złotych niższa niż rok wcześniej. W kolejnych tygodniach spodziewamy się utrzymania trendu wzrostowego – komentuje Marcin Gawroński, ekspert IMS Health.


Od początku 2012 roku największe spadki sprzedaży IMS Health notuje w grupie leków na receptę. Na początku kwietnia, narastająco po 14 tygodniach 2012 roku, sprzedaż tych leków wyniosła ponad 3,9 mld złotych i była o 16 proc. (ponad 750 mln złotych) mniejsza niż rok wcześniej. W ujęciu ilościowym spadek sprzedaży leków na receptę wyniósł 13 proc.

- Wydatki pacjentów na leki na receptę nadal znajdują się poniżej ubiegłorocznych wyników, ale systematycznie rosną. Wartość średniej tygodniowej sprzedaży aptek w tej grupie leków jest obecnie o ok. 30 mln złotych niższa niż w ubiegłym roku – mówi Marcin Gawroński.


W grupie produktów dostępnych bez recepty (OTC) pierwszy tydzień kwietnia po raz pierwszy przyniósł wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym (+11 proc.) i ilościowym (+9 proc.) w porównaniu do ubiegłego roku. Narastająco, po 14 tygodniach 2012 roku, wartość sprzedaży leków i innych produktów OTC była jednak nadal o 11 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 1,6 mld złotych. Średnia cena produktów OTC wzrosła w tym okresie o około 1 złoty do 12,82 PLN. Najbardziej (o ponad 10 proc.) spadła sprzedaż preparatów stosowanych w kaszlu, grypie i innych chorobach układu oddechowego.


- Na słabszą sprzedaż produktów bez recepty wpływa także mniejsza aktywność marketingowa aptek. Nowe przepisy zmusiły je między innymi do ograniczenia działań reklamowych i zawieszenia lub przeorganizowania programów lojalnościowych – dodaje ekspert IMS Health.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.