Ile razy w ubiegłym roku sprawdzili NFZ i jakie są wnioski pokontrolne?
Redaktor: Krystian Lurka
Data: 08.03.2016
Źródło: KL, Narodowy Fundusz Zdrowia
Tagi: | NFZ, Narodowy Fundusz Zdrowia, kontrola, kontrole, NIK, ZUS, PIP, Ministerstwo Zdrowia |
Narodowy Fundusz Zdrowia w 2015 roku był kontrolowany przez instytucje zewnętrzne 56 razy. Zdecydowana większość postępowań została przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli, Ministerstwo Zdrowia, Państwową Inspekcję Pracy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jak czytamy na stronie płatnika, do tej pory zakończono 50 kontroli, w wyniku których w 24 przypadkach nie sformułowano ocen ogólnych, 24 oceniono pozytywnie, a dwie częściowo pozytywnie i częściowo negatywnie. Sześć nadal pozostaje w toku.
W wyniku przeprowadzonego nadzoru, Najwyższa Izba Kontroli zaleciła m.in. poprawę dostępu do świadczeń zdrowotnych dla pacjentów, opracowanie wieloletnich, ogólnopolskich priorytetów zdrowotnych uwzględnianych w procesie kontraktowania świadczeń zdrowotnych, rozszerzenie zasad weryfikacji danych sprawozdawczych przekazywanych przez placówki ochrony zdrowia oraz wyjaśnienie spraw i ściągnięcie należności w związku z udzieleniem świadczeń osobom nie mającym uprawnień. Zdaniem NIK w Centrali NFZ brak także skutecznie działającego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Najwyższa Izba Kontroli wskazała również na niską skuteczność działań zapobiegających spadkowi liczby porad profilaktycznych i brak sprawozdawczości pomocnej do monitoringu procesu leczenia pacjentów z przewlekłymi chorobami układu krążenia i cukrzycą.
Ministerstwo Zdrowia przeprowadziło w Funduszu trzy kontrole dotyczące m.in. obsługi informatycznej NFZ, prowadzenia i utrzymywania elektronicznego systemu monitorowania programów lekowych oraz jakości zarządzania w systemie ochrony zdrowia poprzez wsparcie Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotne.
Centralne Biuro Antykorupcyjne przeprowadziło kontrolę udzielania zamówień publicznych i rozporządzania mieniem państwowym przez NFZ w latach 2010-2014. CBA stwierdziło naruszenie regulaminu udzielania zamówień publicznych w NFZ poprzez udzielenie zamówienia bez uprzedniego ustalenia wartości zamówienia z należytą starannością i poprzez potwierdzenie przez zamawiającego odbioru przedmiotu umowy bez zastrzeżeń, pomimo niewykonania przez wykonawcę zapisów umowy w pełni.
W wyniku przeprowadzonego nadzoru, Najwyższa Izba Kontroli zaleciła m.in. poprawę dostępu do świadczeń zdrowotnych dla pacjentów, opracowanie wieloletnich, ogólnopolskich priorytetów zdrowotnych uwzględnianych w procesie kontraktowania świadczeń zdrowotnych, rozszerzenie zasad weryfikacji danych sprawozdawczych przekazywanych przez placówki ochrony zdrowia oraz wyjaśnienie spraw i ściągnięcie należności w związku z udzieleniem świadczeń osobom nie mającym uprawnień. Zdaniem NIK w Centrali NFZ brak także skutecznie działającego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Najwyższa Izba Kontroli wskazała również na niską skuteczność działań zapobiegających spadkowi liczby porad profilaktycznych i brak sprawozdawczości pomocnej do monitoringu procesu leczenia pacjentów z przewlekłymi chorobami układu krążenia i cukrzycą.
Ministerstwo Zdrowia przeprowadziło w Funduszu trzy kontrole dotyczące m.in. obsługi informatycznej NFZ, prowadzenia i utrzymywania elektronicznego systemu monitorowania programów lekowych oraz jakości zarządzania w systemie ochrony zdrowia poprzez wsparcie Krajowego Punktu Kontaktowego do spraw Transgranicznej Opieki Zdrowotne.
Centralne Biuro Antykorupcyjne przeprowadziło kontrolę udzielania zamówień publicznych i rozporządzania mieniem państwowym przez NFZ w latach 2010-2014. CBA stwierdziło naruszenie regulaminu udzielania zamówień publicznych w NFZ poprzez udzielenie zamówienia bez uprzedniego ustalenia wartości zamówienia z należytą starannością i poprzez potwierdzenie przez zamawiającego odbioru przedmiotu umowy bez zastrzeżeń, pomimo niewykonania przez wykonawcę zapisów umowy w pełni.