Rzecznik Praw Lekarza o rozliczeniach podatkowych prowadzących praktyki
Monika Potocka, rzecznik praw lekarza Naczelnej Izby Lekarskiej, wnosi o podjęcie działań nadzorczych w stosunku do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji organów podatkowych w sprawie rozliczeń lekarzy prowadzących indywidualną praktykę lekarską.
Ile wizyt, tyle recept?
Potocka w piśmie do ministra finansów RPL argumentuje, że organy podatkowe nie powinny wiązać liczby
wystawionych recept z liczbą wizyt pacjentów u lekarzy, gdyż wystawienie
recepty nie zawsze oznacza wizytę lekarską ani konieczność uiszczenia opłaty za
świadczenie zdrowotne.
Rzecznik twierdzi, należy dokładnie analizować każdy z takich przypadków i uregulować w sposób jasny kwestie interpretacji i wyjaśnień dotyczących rozliczeń lekarskich, aby uniknąć błędów i niesprawiedliwych działań wobec lekarzy.
W odpowiedzi podsekretarz stanu, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Zbigniew Stawicki w pełni podziela zdanie RPL, że liczba recept nie musi być równa ani liczbie wizyt, ani też liczbie wystawionych paragonów. Jego zdaniem rozstrzygnięcie sprawy będzie zależało od dostępnych innych dowodów, a każda sprawa ma inny charakter i musi być oceniana indywidualnie.
Nie szef KAS, lecz naczelnicy US
Odnosząc się do wniosku RPL, szef
Krajowej Administracji Skarbowej wskazuje także, że zastrzeżenia dotyczą
działań naczelników urzędów skarbowych w indywidualnych sprawach dotyczących
lekarzy, a nie szefa Krajowej Administracji.
Szefowi Krajowej Administracji ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej nie przyznaje kompetencji do zajmowania się indywidualnymi sprawami podatników ani prowadzenia postępowań w tym zakresie.
Z tego względu oraz charakteru
wystąpienia RPL, zostało ono zakwalifikowane jako wniosek o podjęcie działań
nadzorczych w stosunku do naczelników urzędów skarbowych i przekazane do szefa
Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z przepisami szef Krajowej
Administracji Skarbowej sprawuje ogólny nadzór w sprawach podatkowych i nie ma
prawa wpływać na naczelników urzędów skarbowych w indywidualnych sprawach
podatników. W prowadzonych przez siebie postępowaniach podatkowych organy te
posiadają pełną autonomię działań, natomiast zaistniałe spory między organem a
podatnikiem są rozstrzygane na podstawie przewidzianych w ww. ustawie trybów odwoławczych.
Przeczytaj także: „Solidaryzm aspołeczny”.