123RF

Rzecznik Praw Lekarza o rozliczeniach podatkowych prowadzących praktyki

Udostępnij:

Monika Potocka, rzecznik praw lekarza Naczelnej Izby Lekarskiej, wnosi o podjęcie działań nadzorczych w stosunku do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji organów podatkowych w sprawie rozliczeń lekarzy prowadzących indywidualną praktykę lekarską.

Ile wizyt, tyle recept?
Potocka w piśmie do ministra finansów RPL argumentuje, że organy podatkowe nie powinny wiązać liczby wystawionych recept z liczbą wizyt pacjentów u lekarzy, gdyż wystawienie recepty nie zawsze oznacza wizytę lekarską ani konieczność uiszczenia opłaty za świadczenie zdrowotne.

Rzecznik twierdzi, należy dokładnie analizować każdy z takich przypadków i uregulować w sposób jasny kwestie interpretacji i wyjaśnień dotyczących rozliczeń lekarskich, aby uniknąć błędów i niesprawiedliwych działań wobec lekarzy.

W odpowiedzi podsekretarz stanu, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Zbigniew Stawicki w pełni podziela zdanie RPL, że liczba recept nie musi być równa ani liczbie wizyt, ani też liczbie wystawionych paragonów. Jego zdaniem rozstrzygnięcie sprawy będzie zależało od dostępnych innych dowodów, a każda sprawa ma inny charakter i musi być oceniana indywidualnie.

Nie szef KAS, lecz naczelnicy US
Odnosząc się do wniosku RPL, szef Krajowej Administracji Skarbowej wskazuje także, że zastrzeżenia dotyczą działań naczelników urzędów skarbowych w indywidualnych sprawach dotyczących lekarzy, a nie szefa Krajowej Administracji.

Szefowi Krajowej Administracji ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej nie przyznaje kompetencji do zajmowania się indywidualnymi sprawami podatników ani prowadzenia postępowań w tym zakresie.

Z tego względu oraz charakteru wystąpienia RPL, zostało ono zakwalifikowane jako wniosek o podjęcie działań nadzorczych w stosunku do naczelników urzędów skarbowych i przekazane do szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zgodnie z przepisami szef Krajowej Administracji Skarbowej sprawuje ogólny nadzór w sprawach podatkowych i nie ma prawa wpływać na naczelników urzędów skarbowych w indywidualnych sprawach podatników. W prowadzonych przez siebie postępowaniach podatkowych organy te posiadają pełną autonomię działań, natomiast zaistniałe spory między organem a podatnikiem są rozstrzygane na podstawie przewidzianych w ww. ustawie trybów odwoławczych.

Przeczytaj także: „Solidaryzm aspołeczny”.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.