Rzecznik Praw Pacjenta wszczęła postępowanie wyjaśniające wobec lekarzy prowadzących protest

Udostępnij:
W przypadku potwierdzenia zarzutów, Rzecznik Praw Pacjenta może ukarać lekarzy karą w wysokości do 0,5 mln złotych
9 stycznia br. Rzecznik przekazał Ministrowi Zdrowia zbiorczą informację na temat leków i środków, które do tej pory były dostępne za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością lub też znajdowały się w ww. wykazie, a obecnie ich cena znacznie wzrosła bądź w ogóle nie znalazły się w wykazie. Natomiast w celu wyciągnięcia ewentualnych konsekwencji za niewywiązywanie się z zawartego kontraktu, również 9 stycznia br. Rzecznik Praw Pacjenta przekazał Prezesowi NFZ wykaz podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, co do których pacjenci wielokrotnie wskazywali na nieprawidłowości przy wypisywaniu recept.

Na podstawie art. 52 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, w sytuacji tego wymagającej Rzecznik może także wystąpić do świadczeniodawcy o wyciągnięcie konsekwencji służbowych w stosunku do pracownika winnego zaniedbania lub do organu założycielskiego o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do zarządzającego placówką.

Jednocześnie Rzecznik informuje o spadku ilości zgłaszanych spraw przez pacjentów w kwestii dostępu do leków refundowanych w aptekach. Oznacza to, że apteki stosują postanowienia zawarte w komunikacie Prezesa NFZ z 2 stycznia br. Do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływa coraz więcej sygnałów od pacjentów, którzy potwierdzają właściwe zrealizowanie recepty i krytycznie odnoszą się do protestu lekarskiego.

Rzecznik Praw Pacjenta dziękuje tym lekarzom i aptekarzom, dla których najważniejsze jest dobro i interes pacjenta i którzy pamiętają o przesłaniu swojego zawodu.


Rzecznik Praw Pacjenta od dnia 2 stycznia br. do dnia 6 stycznia br. (do godziny 21) odnotował 1586 sygnałów dotyczących problemów z dostępem do leków w związku z protestem lekarzy m. in. umieszczaniem na receptach adnotacji "Do decyzji NFZ".


Zgłoszone sprawy dotyczą:
- realizacji recepty z adnotacją "Do decyzji NFZ" za 100% odpłatności, (razem 605 sygnałów)
- odmowy realizacji recepty z refundacją w przypadku zamieszczenia dwóch adnotacji "Zasłużony HDK" (Honorowy Dawca Krwi) i "Do decyzji NFZ", (razem 281 sygnałów)
- odmowa wydania przez lekarza recepty bez adnotacji "Do decyzji NFZ" w sytuacji gdy pacjent okazał dokument potwierdzający status ubezpieczenia zdrowotnego,
(razem 48 sygnałów)
- problemy w dostępie do leków w leczeniu chorób przewlekłych, odmowa oznaczenia recepty literą "P",(razem 280 sygnałów)
- zastrzeżenia do listy leków refundowanych,


W przekazywanej dotychczas informacji monitorującej skutki prowadzonego protestu, pomijany był aspekt wyrażanych przez pacjentów ocen odnoszących się do relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem. Aspekt ten wraz z przedłużającym się protestem przybiera wyrazisty charakter. W zasadzie w 90 % wszystkich spraw związanych z dostępem do leków i uzyskiwaniem recept, dochodzi do spięć, które wskazują na naruszenie zasad etycznych lekarza w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarzuty nieuprzejmości i arogancji występują w co 4 przypadku. Na uwagę zasługuje również dezinformowanie pacjentów przez samych lekarzy o istocie protestu i o możliwości realizacji recepty. Pacjent spotyka się z problemem dopiero w aptece. Brak właściwego informowania pacjentów przez lekarzy prowadzi do nieuzasadnionego odsyłania pacjentów od apteki do lekarza i odwrotnie. Pacjenci kierując sprawy w trybie skargowym do Oddziałów Funduszu odsyłani są do Biura Rzecznika Praw Pacjenta (Oddział w Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie, Poznaniu).
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.