Tomasz Ozdoba/Kancelaria Senatu

Senacka Komisja Zdrowia o stanie przygotowań do przewodnictwa Polski w Radzie UE ►

Udostępnij:

Cyfrowa transformacja opieki zdrowotnej, promocja zdrowia i profilaktyka chorób oraz zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – to główne priorytety działań dla polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w zakresie zdrowia. O przygotowaniach i założeniach resortu mówiła między innymi wiceminister Urszula Demkow. 

– W zakresie profilaktyki zdrowotnej głównym celem będzie skoncentrowanie się na skuteczności wdrażanych w poszczególnych państwach strategii programów profilaktyki zdrowotnej, przygotowanie katalogu dobrych praktyk i rozwiązań oraz propozycja działań na szczeblu narodowym i wspólnotowym – mówiła Urszula Demkow 28 października podczas posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia, podkreślając, że szczególnie ważna dla Ministerstwa Zdrowia jest ocena skuteczności poszczególnych polityk w zakresie publicznej profilaktyki w kontekście głównych czynników zagrażających zdrowiu – chodzi o dostępność do tytoniu, nowych wyrobów beznikotynowych, spożywanie alkoholu oraz dostęp do środków odurzających.

Nagranie z posiedzenia poniżej – pod wideo dalsza część tekstu.


Wideo pochodzi ze strony internetowej: www.senat.pl/11KZ151.

– Ważna jest ocena, które instrumenty ograniczenia zagrożeń są skuteczne, czyli edukacja versus ograniczanie dostępności fizycznej i ekonomicznej. Istotne jest również rozpoczęcie dyskusji nad wypracowaniem wspólnych ram prawnych dotyczących prewencji antytytoniowej, gdyż dyrektywa tytoniowa nie uwzględnia nowatorskich produktów, w konsekwencji każde państwo reguluje te obszary według własnego uznania – powiedziała wiceminister.

– Dyrektywa wymaga rewizji i wprowadzenia spójnych regulacji dostosowanych do nowych produktów – dodała.

W zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży priorytetem jest promocja zdrowia psychicznego w dobie rozwoju technologii cyfrowych i nowych mediów w kontekście szans i zagrożeń.

– Istotne jest zwrócenie uwagi na zagadnienie dobrostanu psychicznego osób młodych w nowej cyfrowej rzeczywistości, w tym poszukiwanie strategii wsparcia młodzieży w obszarze higieny cyfrowej i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych – wymieniła Demkow.

Wiceminister wskazała, że wśród priorytetów nie została uwzględniona rewizja legislacji farmaceutycznej, jednak – jak zaznaczyła – prace nad pakietem farmaceutycznym będą toczyły się w czasie polskiej prezydencji na szczeblu Rady UE.

– Mamy nadzieję, że w czasie polskiej prezydencji uda się zakończyć proces negocjacji i przyjąć pakiet – powiedziała Urszula Demkow.

Nie dzielić. lecz zjednoczyć 

Katarzyna Drążek-Laskowska, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej w resorcie zdrowia zaznaczyła, że w obszarze profilaktyki należy koncentrować działania na zagadnieniach, które pozostają w kompetencjach wspólnotowych.

– W zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób chcielibyśmy zintegrować państwa członkowskie, ale też nie chcielibyśmy koncentrować się – tak, jak robiły to poprzednie prezydencje – na jednym rodzaju schorzeń. Prezydencja węgierska skupiała się na głównie na chorobach układu krążenia i widzimy, jak wiele podziałów to wprowadziło zamiast zjednoczyć – mówiła dyrektor.

– Chcieliśmy skoncentrować się w pierwszej kolejności na tym, co będzie służyło pacjentom, w drugiej – co będzie łączyło państwa unijne w zakresie kompetencji, po trzecie chcemy, aby elementy profilaktyki zdrowotnej, które planujemy przygotować, zostały włączone do projektu konkluzji Rady Unii Europejskiej – wyjaśniła.


Urszula Demkow

– Głównym tematem dla konkluzji będzie zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w dobie cyfryzacji i nowych uzależnień – wskazała dyrektor, dodając, że jednym z elementów profilaktyki zdrowotnej będzie edukacja pacjentów w kontekście poszukiwania informacji i umiejętności rozróżniania informacji prawdziwych od dezinformacji, na przykład tych dotyczących szczepień.

– Dobrym kierunkiem jest zbieżność priorytetu, jakim jest profilaktyka, z naszą lokalną polską inicjatywą obejmującą rok 2025 – wskazał Krzysztof Zdobylak, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej do spraw transformacji i strategii rozwoju systemu ochrony zdrowia w Polsce.

– Lokalne działania są szansą, aby polską prezydencję przybliżyć ludziom i pokazać, że możemy być wzorem do naśladowania. Natomiast mam pytanie, jakie konkretne cele mamy do osiągnięcia w obszarze profilaktyki zdrowia publicznego w naszej populacji, aby ludzie mogli odczuć bezpośrednie korzyści po pół roku naszej prezydencji – pytał. 

Narodowy Program Zdrowia do poprawy

– Priorytety są sprecyzowane i wiemy, jaki cel chcemy osiągnąć – wskazała przewodnicząca komisji senator
Beata Małecka-Libera, dodając, że weryfikacji należy poddać Narodowy Program Zdrowia, „bo jeżeli mamy prezydencję i kadłubowy narodowy program bez żadnych efektów po ośmiu latach, to mamy naprawdę duży problem”.


Beata Małecka-Libera

– Powinniśmy zweryfikować, co należy zawrzeć w tym programie, co osiągnąć i kiedy, a także w jaki sposób ten program finansować, ponieważ ustawa gwarantująca finansowanie Narodowego Programu Zdrowia została bardzo okrojona – stwierdziła Małecka-Libera.

Zaznaczyła, że celem powinno być opracowanie „prawdziwego Narodowego Programu Zdrowia, a nie programy poświęcone poszczególnym chorobom”.

– Narodowe programy nie działały. Potrzebujemy na nowo skonstruować cele tych programów – przyznała Urszula Demkow. – Zabrakło nam podziału na cele operacyjne, zadania i stworzenie takiego zestawu mierników, żebyśmy mogli mierzyć efekty tych celów – powiedziała wiceminister, zaznaczając, że dobrym pomysłem jest powrót do koncepcji planów zawartych w narodowych programach zdrowia publicznego. – Przekażę ten temat ministrowi Koniecznemu i minister Leszczynie, aby Narodowy Program Zdrowia uzbroić w te cele. Tutaj potrzebne oczywiście są pieniądze i pomocny byłby również pełnomocnik do spraw zdrowia publicznego – dodała Demkow.

Nie budujmy giganta

– Chciałbym trochę wylać na państwa kubełek zimnej wody – powiedział natomiast marszałek Senatu Tomasz Grodzki.

– Dyskusja zaczęła zmierzać w kierunku naprawy polskiego systemu ochrony zdrowia w ciągu jednej prezydencji. Przypomnę, że prezydencja nie dotyczy wewnętrznych problemów w kraju, który tę prezydencję pełni, tylko tego, co ten kraj chce zaproponować Unii Europejskiej. Istotne są kierunki i działania sprzyjające celowi finalnemu, jakim będzie unifikacja opieki zdrowotnej dla całej UE. A to jest długi marsz – stwierdził.

– Nie budujmy tutaj giganta, który na końcu zmaterializuje się pod postacią trzech konferencji, tylko pomyślmy, jaki kierunek wskazać innym krajom unii w zakresie profilaktyki, programów, a nie mówmy dzisiaj o problemach wewnętrznych, bo to jest zupełnie odrębne zagadnienie – wskazał Tomasz Grodzki.

Przeczytaj także: „Polska prezydencja w Radzie UE – szanse i wyzwania”.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.