Zmiany w systemie wsparcia dzieci z ADHD
Tagi: | ADHD, dzieci, dziecko, uczniowie, uczeń, szkoła, wsparcie, MEN, Ministerstwo Edukacji Narodowej, RPO, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Obywatelskich |
W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym z zespołem ADHD. Rozwiązania mają różnicować wsparcie na podstawie indywidualnych potrzeb.
Zastępca rzecznika praw obywatelskich Valeri Vachev poprosił wiceminister edukacji Izabelę Ziętkę o przedstawienie stanowiska w sprawie uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD. Chodziło zwłaszcza o wskazanie, czy resort analizował kwestię umożliwienia uzyskiwania przez uczniów z ADHD orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wyłącznie na podstawie diagnozy stwierdzającej hiperkinetyczne zaburzenia zachowania, a także czy zbadano kwestię dostosowania wysokości subwencji do kosztów zwiększenia dostępności edukacji dla uczniów z ADHD.
Brak możliwości uzyskania
orzeczenia
W piśmie do wiceminister ZRPO wyjaśnił, że do
RPO wpłynął wniosek, w którym zwrócono uwagę, że obecne uregulowania wsparcia
uczniów z tej grupy w procesie edukacji nie odpowiadają ich szczególnym
potrzebom.
Podkreślono w nim między innymi brak możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. ZRPO zauważył, że można się ubiegać o orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, ale tylko wtedy, gdy ADHD występuje z inną szczególną potrzebą edukacyjną.
– W pozostałych przypadkach można
ubiegać się o opinię dokumentującą diagnozę hiperkinetycznego zaburzenia
zachowania, co według wnioskodawczyni nie uprawnia do odpowiedniego wsparcia – zwrócił uwagę zastępca rzecznika.
Wskazano też na konsekwencje braku możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – wykaz subwencji nie zawiera hiperkinetycznego zaburzenia zachowania (ADHD).
– Oznacza to, że wyłącznie w przypadku, gdy uczeń z ADHD uzyska orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub o niedostosowaniu społecznym, placówka edukacyjna będzie miała możliwość uzyskania dodatkowych pieniędzy na dostosowanie edukacji do szczególnych potrzeb ucznia – podano.
Kwota subwencnji nieadekwatna do potrzeb
Wątpliwości wnioskodawczyni – zaznaczył RPO –
dotyczą wysokości subwencji, tzn. na tle kwot możliwych do uzyskania dla
uczniów z orzeczeniami wydanymi z uwagi na inne szczególne potrzeby, subwencja przysługująca wyłącznie części uczniów z ADHD nie pozwala na
wprowadzenie adekwatnych do potrzeb rozwiązań.
MEN odpowiada RPO
– W resorcie trwają prace nad kompleksową zmianą systemu
wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dzieci z
zespołem ADHD, które powinno być udzielane w koordynacji z innymi sektorami
(zdrowia, pomocy społecznej, pomocy rodzinie) – odpowiedziała wiceszefowa MEN.
Ziętka przekazała, że chodzi o wdrożenie rozwiązań, które różnicują wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów. Projektowany model oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz ustalania na tej podstawie adekwatnych form wsparcia i jego finansowania (ocena funkcjonalna) będzie oparty na modelu biopsychospołecznym.
– W modelu funkcjonowanie dziecka/ucznia rozumiane jest jako wynik interakcji pomiędzy jego indywidualnymi cechami (stan zdrowia, możliwości psychofizyczne) a środowiskiem, w jakim dziecko uczy się i wychowuje – wyjaśniła.
Tym samym – dodała – w ocenie przyczyn trudności w rozwoju i uczeniu się dziecka oraz planowaniu działań, które rozwiążą problemy, uwzględnia się te czynniki.
– Istotne jest zebranie
informacji na temat funkcjonowania ucznia w szkolnym środowisku, ale i wpływu
środowiska na ucznia, na przykład czy występują bariery utrudniające naukę
(niedostosowane materiały edukacyjne czy metody pracy, problemy z komunikacją w
grupie rówieśniczej). To pozwoli na adresowanie do ucznia lub środowiska
szkolnego czy rodzinnego trafnych form wsparcia – wyjaśniła.
Wsparcie uczniów z ADHD
Wiceszefowa MEN przekazała, że trwa analiza
wyników projektów zakończonych w 2023 r. i 2024 r. pod kątem przygotowania
propozycji przepisów, a także kolejnych działań wspierających szkoły, które już
realizują zadania w zakresie kształcenia i udzielania wsparcia dzieciom i
uczniom przejawiającym różne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, w tym
uwarunkowane ADHD.
– Resort analizuje też przesłane mu postulaty i propozycje od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych, dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oraz rodziców, a projekty zmian legislacyjnych zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym – dodała wiceminister, zaznaczając, że zapewnienie finansowania należy do kompetencji organu prowadzącego daną jednostkę systemu oświaty.
– Aktualnie sposób finansowania zadań oświatowych jest powiązany ze swobodą jednostek samorządu terytorialnego w kształtowaniu polityki oświatowej na swoim terenie – podsumowała.
Pytanie i odpowiedź poniżej.
Przeczytaj także: „ADHD – niewidzialna choroba”.