Ministerstwo Zdrowia

Z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych przyznano już ponad 2 mln zł

Udostępnij:

Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec wydał już 35 decyzji o przyznaniu świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród pacjentów. 

Ponad 700 wniosków
Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło już ponad 700 wniosków o przyznanie świadczenia, a liczba nowych wzrasta z miesiąca na miesiąc. Do 31 lipca 2024 r, rzecznik wydał już 35 decyzji o przyznaniu świadczenia o łącznej wartości ponad 2 mln zł – trafią one do 23 pacjentów oraz 12 osób bliskich.

– Tak duża popularność nowej formy świadczeń i wsparcia pacjentów potwierdza potrzebę wprowadzenia takiego modelu Funduszu Kompensacyjnego. Pacjenci swoim zainteresowaniem doceniają zaproponowane przez nas we współpracy z Ministerstwem Zdrowia rozwiązanie, które nie wymaga od nich przechodzenia przez długą, wymagającą i kosztowną ścieżkę sądową. Prawnicy z Biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz wybitni eksperci funduszu prowadzą w całości postępowanie – stwierdził rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Średnia wartość świadczenia kompensacyjnego to ponad 57 tys. zł. Wysokość proponowanych świadczeń jest satysfakcjonująca dla pacjentów lub ich bliskich, ponieważ już w 27 przypadkach (z 35 z przyznanym świadczeniem) pacjenci lub ich bliscy przyjęli kwoty wyliczone przez rzecznika. Nikt natomiast nie zrzekł się przyznanego świadczenia.

Co można zgłosić?
Jak wynika z pytań kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, wiele osób zastanawia się, jakie sytuacje i zdarzenia medyczne są rozpatrywane ze skutkiem przyznania świadczenia. Na stronie RPP opisano kilka przypadków, w których pacjenci lub ich bliscy otrzymali decyzję o przyznaniu świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

U pacjentki chorującej na raka odbytnicy przeprowadzona została operacja usunięcia zmian nowotworowych. Podczas zabiegu doszło do zamknięcia moczowodu, czego chirurg nie zauważył. Spowodowało to zablokowanie odpływu moczu z jednej z nerek. Dalszym tego skutkiem była utrata funkcji nerki, wobec czego konieczne okazało się jej usunięcie. Pacjentka otrzymała z tego tytułu ponad 104 000 zł.

W kolejnej ze spraw, w związku z silnym uciskiem na korzenie nerwowe kręgosłupa pacjent poddał się planowej operacji. Zgoda na zabieg, którą podpisał, była jednak bardzo ogólnikowa. Wskazywała przy tym na inny zakres operacji niż w rzeczywistości został wykonany przez innego lekarza niż ten, który rozmawiał z pacjentem o planowanym zabiegu. Operacja nie doprowadziła do prawidłowego odbarczenia korzeni, a w efekcie dolegliwości bólowe nie ustąpiły. Rzecznik przyznał pacjentowi 50 000 zł.

Pacjent został skierowany do szpitala przez lekarza POZ z powodu odwodnienia spowodowanego biegunką. Na izbie przyjęć ograniczono się do podania kroplówki. Następnego dnia stan pacjenta się pogorszył. Zespół ratownictwa medycznego przewiózł go do tego samego szpitala, gdzie stwierdzono ostrą niewydolność nerek i ciężką kwasicę metaboliczną. W efekcie doszło do obrzęku płuc i wstrząsu. Następnego dnia pacjent zmarł. Działający przy rzeczniku Zespół ds. Świadczeń stwierdził, że zgodnie z aktualną wiedzą medyczną przy pierwszym pobycie w szpitalu należało przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe ukierunkowane na ocenę skutków długotrwałego odwodnienia spowodowanego biegunką. Gdyby tak się stało, zgonu z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć. Rzecznik przyznał 70 000 zł na rzecz żony pacjenta oraz 60 000 zł dla dorosłego syna.

Ponad 87 000 zł rzecznik przyznał pacjentce, której w trakcie operacji chirurgicznej uszkodzono jelito cienkie. Nie zostało to rozpoznane śródoperacyjnie, a przy kolejnym zabiegu, koniecznym ze względu na objawy zapalenia otrzewnej, doszło do kolejnej perforacji jelita. To stwierdzono podczas następnej reoperacji. Formularze pisemnych zgód na operacje były ogólnikowe i nie zapewniały zachowania warunków pozwalających na podjęcie przez pacjenta świadomej decyzji dotyczącej sposobu dalszego leczenia.

Przeczytaj także: „Co z odszkodowaniami za błędy medyczne?”.

Menedzer Zdrowia twitter

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.