Informacja zgodna z zasadami etyki lekarskiej
Tagi: | Kodeks etyki lekarskiej, KEL, nowelizacja KEL, Naczelna Izba Lekarska, reklama, reklamowanie, informacje handlowe |
Nowy art. 71 KEL stanowi, że lekarz jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, że taka informacja będzie zgodna z zasadami etyki lekarskiej. Naczelna Rada Lekarska tłumaczy, jak ten przepis interpretować w praktyce.
Zgodnie z nową wersją Kodeksu etyki lekarskiej, która weszła w życie 1 stycznia br., lekarz może informować o oferowanych usługach, z zastrzeżeniem, że nie będzie przekraczał przy tym granic etycznych. – Chodzi na przykład o posty w mediach społecznościowych. To spora zmiana w stosunku do starej wersji kodeksu, która całkowicie zabraniała medykom reklamowania się – pisze Prawo.pl.
Obowiązujący do 1 stycznia br. art. 63 wskazywał, że lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie na podstawie wyników swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione. Medyk nie mógł też wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.
Komentarz NIL
Jak wyjaśnia Naczelna Rada Lekarska w komentarzu, takie brzmienie przepisu okazało się niezgodne z prawem unijnym (a konkretniej z postanowieniami dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym), dlatego regulację trzeba było dostosować. Lekarze tłumaczą, że Komisja Europejska we wskazówkach dotyczących implementacji dyrektywy uznała za niedozwolone określenie zamkniętego katalogu treści, które mogą być zawarte w informacjach handlowych.
Natomiast jeżeli chodzi o nowy art. 71 KEL, informacja o oferowanych usługach w praktyce oznacza każdą formę przekazu mającą na celu upowszechnianie wizerunku lekarza lub usług związanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
Zdaniem NIL należy natomiast sformułować kryteria zapobiegające nadmiernej komercjalizacji przekazywanych przez lekarza informacji tak, by lekarz mógł dochować wierności nakazom etycznym swojego zawodu. Dlatego zdecydowano się na zawarte w art. 71 ust. 2 KEL postanowienie, że „taka informacja będzie zgodna z zasadami etyki lekarskiej”.
Dostosowanie do unijnej regulacji
Lekarze przypominają, że informacja handlowa to w regulacjach prawa unijnego każda informacja przeznaczona do promowania – bezpośrednio lub pośrednio – towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby prowadzącej działalność handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub wykonującą zawód regulowany. W art. 71 ust. 3 KEL informacja została określona jako „informacja o oferowanych usługach”.
Samorząd lekarski informuje, że medycy powinni pamiętać przede wszystkim, że intensywne używanie reklamy lub wybór agresywnych przekazów reklamowych, względnie mogących wprowadzić pacjentów w błąd co do oferowanych świadczeń diagnostycznych lub terapeutycznych, mogą szkodzić ochronie zdrowia i naruszać godność zawodu lekarza poprzez pogorszenie wizerunku zawodu lekarza, zmianę relacji między lekarzami a ich pacjentami lub poprzez wspieranie wykonywania nieodpowiednich lub nieuzasadnionych terapii. Takie praktyki mogłyby więc zostać uznane za sprzeczne z Kodeksem etyki lekarskiej.
NRL podkreśla też między innymi, że postanowienie art. 71 ust. 5 KEL ma na celu przeciwdziałanie obserwowanym w przestrzeni medialnej przypadkom, w których lekarze z wykorzystaniem swojego autorytetu i powołując się na wykonywany zawód, promują usługi lub produkty niezwiązane z wykonywaniem zawodu lekarza.
Przeczytaj także: „Co się zmienia w nowym KEL?”.